Tuesday, April 27, 2010

T.I.D.U.R

Time2 exam week nie sume orang duk stadi and maybe ade sampai yang x cukup tidur n sbagai nyer..yer lah dah duk stadi jer sampai tidor pon x jage..hehe..but not me la..aku always cukup tidor..hahaha. nie nak bagi nasihat sikit la pasal tidor nie..i read some facts about sleep and wanna share it here..


(best nyer tido mcm die nie...)


here some benefits of having a good night sleep:
  • sleep keep our heart healthy -so sape rase nak jaga kesihatan tidor la molek2 k. jangtung kita akan lebih sihat kalau dapat 7-8 hour..hurmm aku pon tido dalam 5-6 jam jer slalu nyer, tp ok la kot aku ade dengar makin meningkat usia makin kurang tidor yg diperlukan..so dlm pringkat aku nie maybe lam 5-6 tu da ok kot..haha..mandai2 jer wat teori sendiri...
  • sleep may prevent cancer- nie die cakap sebab terdedah pada cahaya lampu n sebagai nyer bole menyebabkan cancer ntah aku pon x paham sangat ..so kesimpulan die nie tidor tu tutup la lampu bior dalam gelap...haha
  • sleep reduce stress-so sape2 yg stress sgt tu byk2 kan la tido..ye la kadang2 stady pon bole bawak stress so tidor la jgn paksa diri...huhu
  • sleep booster our memory- hurmm maybe ye la kan time tido otak kite memproses maklumat seharian, so kalau x cukup tido or tido langsung mcm ner otak nk proses maklumat kann...
  • sleep may helps you lose weight- omaigod!!...haha yg ini aku cam x caye jer...aku rase banyak jer aku tido tp apsal berat same jer..masih comel lg..hahaha..or maybe terlebih tidor kot..???haha

itu jer lah aku nk bgtaw..so moral nyer disini tidor lah secukup nyer....!!

No comments:

Post a Comment